Rebuild Yamaha Sr 250 1999

I december 2020 var jeg mere rastløs end normalt. Corona-restriktionerne var op over begge øre og jeg manglede et hurtigt projekt hvor jeg kunne gå all in i garagen. Et billigt projekt hvor det primært var det visuelle mere end funktionelle job. En hurtigt søgning på nettet og jeg fandt en Yamaha Sr 250 fra 1999 til 9000kr med plader nysynet og alt.

Det var perfekt. En lille nem bycykel som skulle ha' en tur i Jake's garage. Og temaet skulle være hurtigt og råt - scrambler/tracker stil. En MC man kan smide rundt med i byen og på en skovsti. Lav vægt og en cylinder.

 

Jeg strippede den for: styr, lygter, speedometer, sæde, skærme, dæk, luftfilter, fjedre og udstødning. Så stod jeg tilbage med et stel der var pænt og en stabil lille motor.

 

Luftfiler fra Dna blev sat på og tanken blev malet lys turkis med tokomponent klarlak på toppen..

 

Valg af dæk var meget vigtigt for udtrykket af denne lille sag. Og Continential har udviklet det perfekte rå offroad dæk med mindst rullemodstand. Tweenduro.

 

Umiddelbart var det kun ledningsnettet der drillede. Når man tager en forlygte af en Yamaha er der gemt så mange ledninger i lygten at man tror det er løgn. En del af dem er ikke noget særligt. Svært at finde ud af - men når man først vil rydde op i det kan man hurtigt miste overblikket.  Men keep it simpel var temaet og det måtte gerne ligne et garage build.

 

Alt i alt har jeg købt dele for 8000 kr og den var færdig på ca 30 dage. Bum! En herlig lille og hurtig 250.. De fleste dele kan købes på nettet og jeg er især glad for den free flow rustfri udstødning. Fantastisk lyd og max output via luftfilteret. Ingen grund til at omdysse her..

Styr er 820 mm og med en perfekt position til at stå i fodhvilerne.

Så simpelt kan det gøres. Samlet pris ca 18.000 kr og det er lige så sjovt i garagen som på vejen eller i skoven/marken.

 

 

 

 Til slut lånte jeg min gode ven Anders' værksted og lavede en lille film..

Enjoy: